Matijana Đuka, učiteljica engleskog jezika sudjelovala je na šestodnevnom stručnom usavršavanje pod nazivom „Integrating AI in the Classroom With Critical Thinking“. Stručno usavršavanje, u organizaciji Europass Teacher Academy u suradnji s udrugom Vice Versa, održano je u Pragu od 13. do 18. siječnja 2025. godine. Voditelj tečaja bio je Łukasz W. Kosowski, formalni i neformalni edukator, fotograf i tekstopisac. Cilj stručnog usavršavanja bio je stjecanje znanja i vještina za korištenje alata umjetne inteligencije u nastavi te istraživanje mogućnosti njihove primjene u poticanju kritičkog mišljenja, kreativnosti i suradnje kod učenika.
Na tečaju je prisustvovalo dvanaest sudionika iz Hrvatske, Italije, Španjolske i Portugala te je prvi dan protekao u upoznavnaju. Sudionici su predstavili svoje škole i razgovarali o sličnostima i razlikama u organiziaciji škola i oblicima nastave. Tijekom dana, sudionici i voditelj raspravljali su o izazovima s kojima se susreću u radu s učenicima, naglašavajući važnost motivacije i individualiziranog pristupa. Kroz interaktivne aktivnosti, voditelj je sudionicima nastojao približiti učeničku perspektivu i ukazati na važnost učinkovite komunikacije.
Nakon toga, sudionici su s vodičem Robertom otišli na ručak u tradicionalni češki restoran, gdje su imali priliku kušati autohtone specijalitete. Slijedilo je trosatno razgledavanje grada s vodičem, tijekom kojeg su sudionici upoznati s poznatim i manje poznatim znamenitostima, poviješću, kulturom i značajkama Praga i Češke Republike.
Drugog dana, voditelj je sudionike uveo u svijet umjetne inteligencije, naglašavajući važnost kritičkog promišljanja prilikom korištenja AI alata. Sudionicima su predstavljene brojne prednosti AI alata, uz naglasak na njihovu odgovornu primjenu. Sudionici su upoznati s AI asistentima, Gemini i Copilot te su naučili kako dati dobre upute umjetnoj inteligenciji za postizanje željenih rezultata. Polaznici su se pobliže upoznali s alatom Canva, u kojem su uz pomoć AI asistenata izradili postere. U radu u parovima, sudionici su raspravljali o različitim aspektima umjetne inteligencije te su napisali pjesme na teme poput transparentnosti, društvenih predrasuda i stereotipa, koji se mogu pojaviti i kod umjetne inteligencije.
Treći dan započeo je radom u skupinama, gdje su sudionici metodom “World Cafe” izradili i prezentirali postere s odgovorima na pitanja o kulturi, karakteristikama globalne kulture i utjecaju tehnologije na kulturu. Bilo je zanimljivo promatrati utjecaj različitih kultura na zemlje iz kojih dolaze sudionici. Voditelj ih je potom upoznao s radom Erin Meyer i njezinom Kulturološkom mapom, alatom koji se koristi za razumijevanje kulturnih razlika. Sudionici su, koristeći mapu, raspravljali o kulturnim vrijednostima i značajkama svojih zemalja. Cilj ove aktivnosti bio je prepoznati kulturološke značajke koje imaju AI alati, s obzirom na to da većina dolazi iz Sjedinjenih Država, te naglasiti važnost davanja jasnih i detaljnih uputa kako bi se postigli rezultati koji odgovaraju određenom kontekstu. Nakon toga, uslijedio je još jedan kreativan dio tečaja gdje su sudionici, nakon što su izabrali vrijednost koju osobno smatraju najvrijednijom, rekonstruirali Ezopove basne, smještajući ih u cyberpunk okruženje i dodajući izabrane vrijednosti kao dio priče. U ovom zadatku, pomoć je također dolazila od AI asistenata, ali kreativnost samih učitelja nije izostala.
Sljedeći dan započeo je pregledom novosti u području umjetne inteligencije koje se očekuju u 2025. godini. Očekuje se da će brojne inovacije, koje su se donedavno smatrale nedostižnima, postati dostupne tijekom ove godine. Potom je voditelj prikazao epizodu “Zima Blue” iz Netflixove antologijske serije “Love, Death & Robots”, nakon čega su sudionici u skupinama osmišljavali nastavak priče i prezentirali ga kroz šest slika. Ova je aktivnost poslužila kao uvod u glavni zadatak dana: osmišljavanje edukativne kratke priče u parovima i pretvaranje priče u strip od šest slika. Zadatak je bio izazovan jer su se sudionici susreli s poteškoćama u radu s AI asistentima, što je naglasilo važnost davanja preciznih uputa. Sudionici su upoznali alate AI Comic Generator i Storyboarder.ai, a većina stripova bila je izrađena u Canvi. Ovaj je zadatak, unatoč svojoj zahtjevnosti, rezultirao iznimno kreativnim radovima i pružio dodatnu ideju za primjenu umjetne inteligencije u nastavi.
U poslijepodnevnim satima, učitelji su zajedno otišli na jednosatnu vožnju brodom po rijeci Vltavi, što im je omogućilo da vide Prag iz drugačije perspektive te da se opuste i provedu vrijeme u ugodnom druženju.
Peti dan edukacije, ujedno i posljednji radni dan, protekao je u znaku zabavnih aktivnosti: izrade animiranih slika i kreiranja glazbe. Sudionici su upoznali alate Animated Drawings i Suno pomoću kojih su izradili svoje animirane likove i crteže uz glazbenu pratnju generiranu umjetnom inteligencijom na temelju njihovih uputa . Nakon što su se nasmijali svojim kreativnim uradcima, uslijedila je još jedna aktivnost: izrada memova. Voditelj je sudionicima predstavio alat Meme Generator, a učitelji, inspirirani proteklim tjednom, izradili su vlastite memove. Na kraju dana, sudionici su razmijenili dojmove o proteklom tjednu. Svi su izrazili iznimno zadovoljstvo naučenim, a za mnoge je ovo iskustvo nadmašilo očekivanja. Sudionici su već imali ideje o primjeni stečenih znanja i vještina u nastavi različitih predmeta. Također, uspostavljeni su vrijedni kontakti i prijateljstva.
Nakon dodjele certifikata i službenog završetka stručnog usavršavanja, sudionici su se s vodičem Robertom uputili u Kutnu Horu, mali srednjovjekovni gradić udaljen oko 50 kilometara od Praga. Bilo je lijepo vidjeti nešto izvan Praga i upoznati ovo malo mjesto bogate povijesti. Dan je završio zajedničkim ručkom u tradicionalnom restoranu i kavom. Ovaj je izlet prvotno bio planiran za subotu, no budući da su neki sudionici tada planirali povratak kućama, raspored je prilagođen kako bi svi mogli sudjelovati.
Šesti je dan stoga bio slobodan za dodatne kulturne obilaske, posjete češkim restoranima i, naravno, pivnicama.
Tečaj Integrating AI in the Classroom With Critical Thinking bio je jako korisno iskustvo kroz koji su sudionici stekli sveobuhvatna znanja o umjetnoj inteligenciji i praktične vještine za njenu primjenu u nastavi, što im omogućuje da učinkovito koriste AI alate i tehnologije kako bi poboljšali kvalitetu obrazovanja. Sudionici su razvili kritičko mišljenje o umjetnoj inteligenciji i njenoj primjeni u obrazovanju. Naučili su prepoznati prednosti i nedostatke različitih AI alata, kao i potencijalne rizike i etička pitanja. Tečaj je također omogućio i kulturno obogaćivanje upoznavanjem Praga sa njegovom povješću i tradicijom. Sudionici su otišli iz Češke s puno novih znanja i motivacije za daljnje učenje i rad.
Matijana Đuka, prof.