Dani medijske pismenosti projekt su Agencije za elektroničke medije i Ureda UNICEF-a za Hrvatsku, koji se u suradnji s brojnim partnerima i pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture i medija i Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih provodi svake godine u proljeće, od 2018. 8. Dani medijske pismenosti održavaju se od 7. do 13. travnja 2025., s brojnim aktivnostima i u tjednima prije i poslije toga. U fokusu je osvještavanje djece i mladih o digitalnom otisku, koji stvaraju svojim objavama na internetu i društvenim mrežama te edukacija o dezinformacijama i provjeravanju informacija.
Ove školske godine pridružili smo se projektu Dani medijske pismenosti prijavom aktivnosti u raspored događanja te organiziranjem predavanja i radionice učenicima 6. i 7. razreda naše škole koju je vodila knjižničarka Tanja Kuran Kržanić, prof.. Cilj ovog događaja bio je osvijestiti učenike o važnosti medijske pismenosti i opasnostima dezinformacija.
Tijekom predavanja, učenici su se upoznali s pojmom dezinformacije i načinima na koje se one šire, uključujući i upotrebu umjetne inteligencije (AI) u stvaranju lažnih informacija. Knjižničarka je kroz zanimljive primjere i interaktivne aktivnosti pokazala kako prepoznati dezinformacije i razlikovati ih od vjerodostojnih informacija.
Umjetna inteligencija (AI) igra sve veću ulogu u načinu na koji pristupamo, pretražujemo i vrednujemo informacije. AI sustavi, poput ChatGPT-a, koriste napredne algoritme za obradu prirodnog jezika kako bi generirali odgovore na temelju velikih skupova podataka. Međutim, ovi sustavi ne razlikuju uvijek činjenice od fikcije, što može dovesti do širenja dezinformacija.

Na kraju predavanja, učenici su sudjelovali u vježbi prepoznavanja materijala koji su nastali upotrebom AI od onih koji su originalni. Ova vježba pomogla im je da bolje razumiju kako tehnologija može biti zloupotrijebljena i kako se mogu zaštititi od dezinformacija.
Ovaj događaj bio je izuzetno koristan za naše učenike, koji su stekli važne vještine i znanja koja će im pomoći u kritičkom promišljanju i sigurnom korištenju medija.
Pogledajte Istraživanje Što građane Hrvatske najviše brine u vezi interneta u infografici koje je u ožujku 2025., uoči osmih Dana medijske pismenosti, za Agenciju za elektroničke medije i Ured UNICEF-a za Hrvatsku provela agencija IPSOS na nacionalno reprezentativnom uzorku od 1000 ispitanika. Više o istraživanju pročitajte ovdje.

Tanja Kuran Kržanić, prof.