preskoči na sadržaj
 

LiDraNo 2024. 

Razina: međurazina – međuopćinska

Organizator: OŠ don Mihovila Pavlinovića, Podgora (ravnatelj Josip Vranjković, prof)

Domaćin: Glazbena škola Makarska (ravnatelj Željko Vlaho, prof.)

Predsjednica povjerenstva: Vanja Selak, prof., mob. 098 500 840; mail: vanja.selak70@gmail.com

Vremenik:

  • učenici i mentori: 8. veljače 2024. u 9 sati (četvrtak)

  • povjerenstvo: 8. veljače 2024. u 8 sati (četvrtak)

Mjesto održavanja: Dvorana Arte (Glazbena škola Makarska)

Rok za dostavu radova i prijava: zaključno 5. veljače 2024.

Elektronička adresa za dostavu radova, tablica i prijava: vanja.selak70@gmail.com

 

 

BROJČANE ODREDNICE

OŠ Stjepana Ivičevića i OŠ oca Petra Perice

- samostalni literarni radovi (5)

- samostalni novinarski radovi (5)

- pojedinačni scenski nastupi (4)

- skupni nastupi (4)

OŠ Gradac, Gradac, OŠ don Mihovila Pavlinovića, Podgora, OŠ Tučepi, Tučepi; OŠ dr. Franje Tuđmana, Brela; OŠ Bariše Granića Meštra, Baška Voda

- samostalni literarni radovi (3)

- samostalni novinarski radovi (3)

- pojedinačni scenski nastupi (2)

- skupni nastupi (2)

 

Povjerenstvo:

Vanja Selak – predsjednica Povjerenstva (OŠ don Mihovila Pavlinovića, Podgora)

Ivna Talaja – član (RMR-novinar)

Marino Srzić – član (Gradska knjižnica Makarska)

Sandra Glavina – član (OŠ oca Petra Perice, Makarska)

Gordana Slaviček Zovko – član (OŠ Stjepana Ivičevića, Makarska)

Ivana Visković Pavić – član (OŠ Bariše G. Meštra, B. Voda)

Gracija Glavičić – član (OŠ dr Franje Tuđmana, Brela)

Brigita Mravičić – član (OŠ Tučepi, Tučepi)

Diana Stanić – član (OŠ Gradac, Gradac)

Povjerenstvo za Lidrano sastat će se na dan održavanja 8. veljače u 8 sati.

 

Literarni radovi

Literarni radovi učenika koji se predlažu za smotru LiDraNo u 2023./2024. godini ne smiju biti radovi koji su već sudjelovali na nekom od literarnih natječaja, radovi koji su već negdje objavljeni ili nagrađeni. Ako se tijekom provedbe smotre LiDraNo utvrdi kršenje ove upute, rad će biti diskvalificiran. Radovi ne smiju biti duži od tri kartice (1 kartica = 60 slovnih mjesta x 30 redaka, tj. 1800 znakova s razmakom između riječi), trebaju biti napisani vrstom pisma Times New Roman, veličinom 12 točaka.

O ovome kriteriju dužni su voditi računa: mentor učenika te svi članovi prosudbenih povjerenstava za literarni izraz na svim razinama smotre. Ako se tijekom provedbe smotre LiDraNo utvrdi kršenje ove upute, rad će biti diskvalificiran.

Učenik može sudjelovati na državnoj smotri samo s jednim radom.

Autor rada može biti samo jedan učenik.

Literarni rad koji se šalje mora biti imenovan na sljedeći način:

broj županije (01 do 21)_OŠ ili SŠ_NASLOV RADA (VELIKIM slovima)_zaporka učenika (riječ od 5 slova malim slovima i 5 znamenki), npr.

05_OŠ_MOJ BICIKL_priča28365 / 21_SŠ_GRAD_ljubav68325

Svaki rad mora imati sljedeće podatke (podaci moraju biti napisani na zasebnoj stranici):

  1. zaporka (riječ od 5 slova malim slovima i 5 znamenki)
  2. ime i prezime učenika – autor rada
  3. naslov rada
  4. razred
  5. naziv škole
  6. ime i prezime voditelja/mentora
  7. potpuna adresa škole (ulica, broj, poštanski broj i mjesto), broj telefona i e-adresa.

Literarni radovi bez traženih podataka neće biti uvršteni u prosudbu za poziv na državnu smotru.

Literarne radove nužno je odvojiti od podataka o učeniku i školi te ih prosuđivati na svakoj od razina do državne pod zaporkom.

Sve vezano za kategoriju literarnih radova od školske do državne razine šalje se u skladu s rokovima i uputama navedenim u ovome tekstu.

Članovi Državnoga povjerenstva za literarne radove nakon prosudbe svih prispjelih predloženih radova sa županijske razine odabrat će 30 radova učenika osnovnih škola i 20 radova učenika srednjih škola.

Ako je rad napisan na jeziku neke od nacionalnih manjina u Republici Hrvatskoj, dostavlja se na svim razinama LiDraNa sa svim potrebnim podacima, i to na jeziku nacionalne manjine te preveden na hrvatski jezik. Takav rad prosuđivat će se na hrvatskome jeziku, a ako se odabere za državnu razinu, bit će objavljen na oba jezika.

Uz radove pisane na dijalektu obvezno je priložiti rječnik.

Mentor učenika treba u podnožju svake stranice učeničkoga rada napisati zaporku i razred koji učenik pohađa, primjerice život1234

 

Novinarsko stvaralaštvo

U novinarskome izrazu učenici pojedinci i družine mogu sudjelovati u tri kategorije:

  1. samostalni novinarski rad
  2. školski list (tiskani i digitalni)
  3. radijska emisija.

Samostalni novinarski radovi

Samostalni novinarski rad treba biti napisan novinarskim, odnosno publicističkim stilom. Učenike potičemo na pisanje informativnih, aktualnih i angažiranih novinarskih tekstova svih novinarskih formi. Naglasak treba staviti na raznolikost novinarskih formi počevši od vijesti, izvješća, intervjua, reportaža, putopisa, prikaza, osvrta, bilježaka, recenzija, komentara do novinarskog istraživanja i blogova.

Samostalni novinarski rad treba biti novinarski opremljen. Opremu teksta čine naslov, nadnaslov i podnaslov, dok opremu u širem smislu čine međunaslovi, potpisi pod fotografijama i tekst u okvirima.

Radovi ne smiju biti dulji od četiri kartice (1 kartica = 60 slovnih mjesta x 30 redaka, tj. 1800 znakova s razmakom između riječi).

Učenik može sudjelovati na državnoj razini samo s jednim radom, a autor rada može biti samo jedan učenik. Samostalni novinarski radovi koji se predlažu ne smiju biti objavljeni, osim u školskome listu i blogu autorove škole, prije smotre LiDraNo 2023/2024. godine.

Svi samostalni novinarski radovi moraju biti napisani računalom u skladu s pravopisnim načelima hrvatskoga jezika. Svaki rad mora imati sljedeće podatke (podaci moraju biti napisani na zasebnoj stranici i poslani uz rad):

  1. zaporku
  2. naslov rada
  3. ime i prezime učenika – autor rada
  4. razred
  5. naziv škole
  6. ime i prezime voditelja/mentora.

Napomena: Samostalni novinarski rad koji se šalje mora biti imenovan, npr.

01. OŠ – Živim život – život1234 (broj županije, osnovna škola OŠ ili srednja škola SŠ – naslov rada – zaporka učenika).

Samostalni novinarski radovi prosuđuju se pod zaporkom i podatkom o razredu koji učenik pohađa da bi se zadovoljio kriterij što veće objektivnosti. Mentor učenika treba u podnožju svake stranice učeničkoga rada napisati zaporku i razred koji učenik pohađa, primjerice život1234.????????

Članovi Državnoga povjerenstva za samostalne novinarske radove nakon prosudbe svih prispjelih predloženih radova sa županijske razine odabrat će 15 radova učenika osnovnih škola i 15 radova učenika srednjih škola.

Školski listovi

U ovoj kategoriji novinarskoga stvaralaštva mogu sudjelovati škole koje objavljuju svoje tiskane i/ili digitalne školske listove. Osnovne i srednje škole mogu županijskim povjerenstvima prijaviti i tiskane i digitalne školske listove. Kao što škole mogu prijaviti veći broj tiskanih listova, tako mogu prijaviti i više digitalnih listova, ako imaju više mentora/voditelja ili ako jedan mentor/voditelj vodi više uredništava.

Digitalni školski listovi objavljeni na školskim ili drugim internetskim stranicama prosuđuju se na županijskoj razini. Svi novinarski tekstovi, grafički prilozi i drugi elementi koje dopušta medij (forumi, ankete itd.) od dana prijave do zaključenja državne smotre LiDraNo trebaju biti dostupni na prijavljenim adresama. Tekstovi, grafički prilozi i drugi elementi koji više nisu aktualni pa ih uredništvo želi zamijeniti drugim prilozima trebaju biti dostupni pod izbornikom Arhiva.

Za smotru LiDraNo 2023./2024. može biti prijavljen školski list koji je škola objavila nakon smotre LiDraNo 2022./2023.

Školski se tiskani i digitalni list, da bi mogao biti pozvan na Državnu smotru, objavljuje na hrvatskome jeziku ili paralelno na hrvatskome jeziku i jeziku nacionalne manjine učenika koji u svojoj školi stvaraju list.

Tiskani i digitalni školski listovi moraju u obveznome impresumu iskazati podatke: nakladnik, odgovorni urednik/urednica, glavni urednik/urednica, grafički urednik/urednica, mentor/mentorica novinarske družine, suradnici, ilustrator/i, fotograf/i, novinari i druge osobe koje sudjeluju u stvaranju lista. Impresum se u digitalnome školskom listu ispisuje i na internetskome mjestu gdje se digitalni list pohranjuje, ali i u prijavi digitalnoga lista na smotru. U prijavi je obvezno navesti i točnu adresu internetskoga mjesta na kojoj je list pohranjen. Ako se digitalni list u trenutku prosudbe ne bude mogao učitati, neće biti uvršten u prosudbu.

Tema broja nije obvezna, ali se preporučuje. Državno će prosudbeno povjerenstvo pratiti napredak školskih listova od godine do godine.

Tiskani i digitalni školski listovi trebaju biti odraz života i rada škole pa je preporuka da budu tematski raznovrsni. Novinarske priloge za tiskani i digitalni školski list pišu učenici novinari (90%), a prema potrebi i druge osobe kao suradnici.

Dizajn tiskanoga i digitalnoga školskog lista treba biti primjeren mogućnostima učenika i škole. Dizajn školskoga lista osmišljava se i nastaje u školi, a školski se list može grafički oblikovati u školi, ako za to postoje uvjeti ili izvan škole.

Tiskani školski listovi koji se predlažu za Državnu smotru mogu biti oblikovani rukopisno, na stroju za umnožavanje ili u tiskari. Nakladnik tiskanoga školskog lista je škola u kojoj djeluje novinarska družina – uredništvo pod stručnim vodstvom voditelja/mentora, a svi ostali mogu, ako to žele, dati novčanu potporu za tiskanje lista.

Nakladnik digitalnoga školskog lista je škola u kojoj djeluje novinarska družina – uredništvo pod stručnim vodstvom voditelja/mentora ili škola u kojoj djeluje manja skupina autora (učenika) pod stručnim vodstvom voditelja/mentora. Digitalnim školskim listom ne smatra se list napravljen u obliku e-knjige (Book Creator ili slično.)

Digitalni školski listovi koji se predlažu za Državnu smotru trebaju biti oblikovani tako da se iskoriste mogućnosti internetskih preglednika: građa treba biti raspoređena ispod vidljivih i jasnih izbornika, odnosno na posebnom portalu.

Digitalni školski listovi mogu sadržavati i videosadržaje, ali isključivo učeničke uratke, a ako se brzim vezama ukazuje na videoradove pohranjene na vanjskim poslužiteljima, moraju sadržavati podatke o autorima (ime i prezime, razred, mentor). Forumi moraju biti zatvoreni: za učenike, roditelje i radnike škole nakladnika, a izjavom ih mora potpisati mentor/voditelj školskoga lista.

U digitalnome školskom listu mora biti vidljiva kontinuirana nadopuna sadržaja. Nadopuna je moguća i nakon prijave na smotru. Sadržaj digitalnoga školskog lista na dan prijave na županijsku razinu mora biti vidljiv do završetka državne razine smotre. Poželjno je da poslove administratora obavljaju učenici, ali ih mogu raditi i stručne osobe, npr. informatičari.

Predložene tiskane školske listove (8 primjeraka) za državnu razinu smotre županijsko povjerenstvo dostavlja na zemnu adresu Državnog povjerenstva: Agencija za odgoj i obrazovanje (LiDraNo), Donje Svetice 38, 10000 Zagreb do 6. ožujka 2024.

Poveznicu za digitalni školski list školska povjerenstva dostavljaju na e-adresu županijskoga povjerenstva do datuma koje odredi županijsko povjerenstvo. Državnomu povjerenstvu predložene digitalne školske listove za državnu razinu dostavlja županijsko povjerenstvo s poveznicom u Word dokumentu na adresu e-pošte listovi.lidrano@azoo.hr do 6. ožujka 2024. zajedno s agencijskom tablicom (POVEZNICA ZA PREUZIMANJE AGENCIJSKE TABLICE) u kojoj su upisani točni podaci u rubrikama.

Napomena:

1)Organizatori županijske razine smotre trebaju voditi računa da u prosudbenom povjerenstvu za školski list bude stručnjak s područja digitalnoga školskog lista.

2)Škole čiji digitalni listovi sudjeluju na smotri trebaju voditi računa da dostavljene poveznice za digitalni školski list budu dostupne. Ako poveznica ne bude dostupna, list neće biti moguće prosuditi.

Zbog opsežnoga posla vezanoga za izdavanje školskih listova, ova kategorija smotre preskočit će razinu između školske i županijske (npr., općinsku/gradsku razinu i razinu gradskih četvrti Grada Zagreba) te će se školski listovi upućivati izravno na županijsku razinu. Važno je da se školski listovi izložbama predoče javnosti na županijskoj razini. Za smotru LiDraNo 2023./2024. može biti prijavljen školski list koji je škola objavila nakon smotre LiDraNo 2023.

Ako škole šalju listove koji su objavljeni do kraja 2022./2023. školske godine, urednici školskih listova ne mogu biti učenici završnih razreda osnovne, odnosno srednje škole.

Članovi Državnoga povjerenstva za školske listove nakon prosudbe svih prispjelih predloženih školskih listova sa županijske razine odabrat će 15 školskih listova (tiskanih ili digitalnih) osnovnih škola i 15 školskih listova (tiskanih ili digitalnih) srednjih škola.

Na Državnoj smotri školski list predstavlja jedan (1) učenik (urednik) i jedan (1) voditelj/mentor.

Pravo na pohvalnicu u izrazu školski list ima ukupno petero učenika, jedan predstavnik koji sudjeluje na državnoj razini smotre LiDraNo i još četiri učenika prema odabiru mentora prijavljenih u aplikaciji natjecanja.azoo.hr 

 

Pojedinačni nastupi

U pojedinačnim nastupima za jednu izvedbu može biti prijavljen samo jedan (1) učenik i samo jedan (1) mentor. Iz jedne se škole na Državnu smotru može predložiti samo jedan pojedinačni scenski nastup.

Ako učenik odabere tekst na jednom od jezika nacionalnih manjina, dužan je tekst govoriti i na hrvatskome jeziku.

Unutar pojedinačnih nastupa učenici mogu sudjelovati sa sljedećim oblicima:

  1. kazivanje poezije (pjesme pisane u stihu ili prozi)
  2. monolog (ulomak iz književnoga dramskog, filmskog ili proznog djela)
  3. povijesni govor.

Mogu se izabrati književni (objavljeni) tekstovi hrvatskih i stranih autora te tekstovi usmene književnosti, u tiskanome ili elektroničkome mediju, e-knjige i elektronički časopisi za književnost i kulturu, prema slobodnome izboru kazivača. Nije dopušteno intervenirati u tekst dopisivanjem vlastitoga teksta. Nije dopušteno govorenje neobjavljenih vlastitih pjesničkih tekstova i govora, tekstova objavljenih na blogovima i privatnim internetskim stranicama (ili na primjer, na internetskim stranicama škole ili školskome listu). Za objavljene učeničke radove potrebno je dostaviti dokaze o objavljivanju (ispis s naznakom o mjestu i vremenu objavljivanja).

Trajanje i odrednice izvedbe

  1. kazivanje poezije/pjesme pisane u stihu ili prozi – do četiri (4) minute
  2. monolog – do četiri (4) minute
  3. povijesni govor – do četiri (4) minute.

Izvode se uživo ili online pod istim uvjetima: pod jedinstvenim bijelim svjetlom i bez glazbene pratnje.

Pojedinačne izvedbe bez obzira na odabranu formu smiju trajati najduže četiri (4) minute.

Skupni nastupi

Unutar skupnih nastupa učenici mogu sudjelovati sa sljedećim vrstama izraza:

  1. dramsko-scenska igra
  2. lutkarska predstava
  3. recital (skupno govorenje književnoga teksta).

    Napomena

    Mogu biti prijavljene i forme uvjetno nazvane „neverbalno kazalište“, koje se umjesto govorom služe svim drugim relevantnim scenskim sredstvima (scenski pokret, slika, gesta, mimika, glazba).

    Iz jedne se škole na Državnu smotru može predložiti samo jedan skupni nastup.

    U izvedbi bilo koje vrste skupnoga nastupa može biti prijavljeno, odnosno može sudjelovati najviše deset (10) učenika i samo jedan (1) mentor.

    Rekviziti za dramsko-scensko stvaralaštvo trebaju biti prilagođeni uvjetima u kojima se smotra održava (oni koji su prenosivi i koje škola može sama dopremiti). Organizator Državne smotre nakon izvješća o predloženim skupnim scenskim radovima, a na temelju popunjene tablice o skupnome scenskom radu, obavijestit će sve škole pozvane na Državnu smotru o rekvizitima koje može osigurati na Državnoj smotri.

    Specifične rekvizite ili dijelove scenografije dužne su osigurati dramske družine i njihovi voditelji. U slučaju nejasnoća voditelj se treba obratiti voditelju Državnoga povjerenstva za dramsko stvaralaštvo ili predsjedniku Državnoga povjerenstva smotre odmah po objavi pozvanih na državnu razinu smotre.

    Naknadno će se objaviti mjesto održavanja smotre i uvjeti pozornice na kojoj će nastupati učenici unutar dramsko-scenskoga stvaralaštva.

    Mogu se izvoditi književni (objavljeni) tekstovi hrvatskih i stranih autora, tekstovi usmene književnosti i tekstovi nastali iz procesa rada u dramskoj družini. Ako kazališna družina izvodi još neobjavljen tekst, uz prijavu treba organizatoru dostaviti cjelovit tekst s točnim podacima o autoru ili autorima.

    Trajanje i uvjeti izvedbe

Skupni nastupi smiju trajati od 5 do 20 minuta, što prije svega ovisi o smislu koji se predstavom (nastupom) kazuje

Skupni nastupi mogu se izvoditi samo na mjestu koje je za to predvidio organizator i u vremenu koje je predviđeno programom.

Odrednice za prosudbu

1.inovativnost teme i scenskog pristupa,

2.aktualnost predloška, primjerenost teksta zrelosti izvođača,

3.primjerenost glumačkom potencijalu, iz interpretacije izvođača treba biti vidljivo razumijevanje onoga što se govori

4.pravilna dikcija, artikulacija

5.suigra (predstava treba biti rezultat zajedničkog rada družine)

6.inovativnost i kreativnost te funkcionalnost scenskih rješenja (scenografija, glazba, kostimografija).

Preporuka voditeljima

1.ne koristiti kazališne profesionalce pri realizaciji skupnih scenskih nastupa i njegovati amaterizam u najboljem smislu te riječi

2.njegovati vlastiti stil družine, a ne oponašati viđene profesionalne predstave

osmišljavati i ostvarivati proces rada na predstavi kao istraživanje koje će učenike, družinu i voditelja obogatiti novim iskustvima.




preskoči na navigaciju